محاسبه مقدار پارچه لازم برای پنجره

نحوه محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره های خانه

یکی از سوالاتی که اکثر مشتریان به هنگام خرید پارچه از فروشنده می‌پرسند، این است که چه مقدار پارچه برای پنجره نیاز هست؟ مقدار پارچه بستگی به مدل پرده، نوع پارچه، ابعاد پنجره و … دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره‌های منزل، آشنا کنیم.

نحوه اندازه گیری پارچه مورد نیاز برای پنجره منزل

برای دوخت پرده، پارچه‌های مختلف با طرح‌های بسیاری در بازار موجود هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها به منزل خود زینت بخشید. پارچه‌ای که برای پنجره انتخاب می‌شود، باید متناسب با ابعاد پنجره باشد؛ بنابراین به هنگام خرید پارچه برای پنجره، باید اندازه دقیق پنجره را دانست. در این قسمت نحوه محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره‌های منزل بیان خواهد شد:

دوخت پرده

اندازه گیری پنجره

در صورتی که قصد دارید خودتان پرده را بدوزید، قطعا به چیزی که می‌خواهید دست پیدا خواهید کرد. ابتدا برای دوخت پرده باید پنجره اندازه‌گیری شود و همچنین پارچه مورد نظر را تهیه نمود.

باید ابتدا باید سوالاتی را از خود بپرسید که آیا می‌خواهم پرده را تا سقف ادامه دهم؟ آیا پرده تا زمین باشد یا چون شوفاژ در زیر آن قرار می‌گیرد باید تا نیمه باشد؟ آیا پرده را با چین زیادی انجام دهم؟ این سوالات را در همان ابتدای کار باید از خود بپرسید و تصمیم خود را بگیرید تا بعد از دوخت پارچه دچار مشکل و همچنین پشیمان نشوید.

محاسبه طول هر پنل

برای اندازه‌گیری طول و عرض پارچه مورد نظر خود می‌توانید طبق فرمول (طول پرده پنجره + روکش روی میل پنجره + ۳ سانتی‌متر جهت درز + ۵ تا ۷ سانتی‌متر حاشیه متناسب با جنس پارچه) عمل کنید. با این فرمول می‌توان مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره منزل را به دست آورد.

برای به دست آوردن اندازه تمامی پرده‌ها می‌توان از فرمول (طول کلی برای هر نوع پرده‌ای × تعداد پنجره‌ها و تقسیم بر ۱۲۰ سانتی‌متر) کمک گرفت.

اندازه گیری عرض

پرده‌ها دارای انواع زیادی هستند که برخی از آن‌ها چین‌های زیادی دارند و نیازمند پارچه‌ای با عرض بیشتری هستند. به طور کلی عرض پارچه‌ای که انتخاب می‌شود باید یک و نیم برابر عرض پنجره باشد. پارچه‌های سنگین نسبت به پارچه‌های سبک چین‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند.

جهت ظاهر خوب و چین پارچه، باید نیم برابر پارچه برای پرده استفاده شود. به هنگامی که تمایل دارید طول پرده از طول پنجره کمی بیشتر باشد، می‌توانید پارچه اضافی را در حاشیه پایین پرده استفاده کنید و همچنین پرده پرچین دیده می‌شود.

می‌توان با جدا کردن تکه‌های پارچه و چند لایه کردن پرده، چین بسیار زیبایی را ایجاد نمود که برای این کار باید درز پارچه کافی را تعیین کرد.

اندازه گیری پرده خانه

نکاتی که پیش از خرید باید به آن ها توجه نمود

قبل از خرید پایانی پارچه برای پنجره‌ها، به نکاتی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، توجه نمایید:

  1. پیش از خرید، مجددا اندازه‌گیری‌ها بررسی شوند.
  2. پارچه‌های دارای طرح، باید با دیگر تکه‌های پارچه همخوانی داشته باشند.
  3. در صورتی که نور به یک میزان از پنجره‌ها عبور نمی‌کند و به مرور زمان یکی از پرده‌ها کمرنگ خواهد شد، باید پارچه اضافه برای آن پنجره خریداری شود.
  4. پارچه‌هایی خریداری کنید که شسته شده و آب رفته باشند.

مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره های منزل

اندازه پارچه‌ای که برای پنجره باید خریداری نمود، بستگی به مدل پرده‌ای دارد که در نظر دارید. در ذیل به مقدار مصرفی پارچه برای هر نوع دوخت و مدل اشاره خواهیم کرد:

1.اندازه پارچه مورد نیاز جهت دوخت پلیسه

پرده پلیسه مناسب قسمت پذیرایی منزل است که مقدار مصرفی پارچه ساده و بدون طرح برای مدل پلیسه، در کم‌ترین حالت ‌ممکن ۲/۵ و در بیشترین حالت ۳ برابر خواهد بود. در پارچه‌های دارای طرح که باید گل‌ها روی پارچه باشند و دیده شوند، نبست به گل روی پارچه‌ها، مقدار آن تهیه می‌شود که به طور معمول ۲/۵ تا ۳ برابر خواهد بود.

مقدار پارچه موردنیاز پنجره خانه

2.پارچه مورد نیاز جهت دوخت آستر یا زیره

برای دوخت زیره اگر آستر صاف را بخواهید باید ۳۰ سانتی‌متر بیشتر از عرض کارتان پارچه تهیه کنید و اگر تمایل به آستر کشی دارید باید ۳۰ سانتی‌متر آستر بیشتر از اندازه پارچه رویه تهیه نمایید.

3.مقدار پارچه مورد نیاز جهت دوخت مدل دکوری:

جهت دوخت مدل دکوری از پارچه‌ای که عرض آن ۱/۵ باشد استفاده می‌شود که متناسب با ارتفاع پنجره، پارچه تهیه می‌گردد. به عنوان مثال: اگر ارتفاع پنجره ۸/۲ است و دکوری ساده می‌خواهید باید ۳ متر پارچه تهیه نمایید و همچنین اگر دوخت مدل دکور پنل، یقه شل، ریزشی و … را می‌خواهید باید پارچه‌ای با عرض۱/۵ در ارتفاع ۳/۵ تهیه کنید؛ زیرا این مدل‌ها چین‌خور هستند.

سخن پایانی

پارچه‌ای که برای پنجره‌های خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند در زیبایی منزل شما نقش بسیار مهمی داشته باشد، از طرفی باید پارچه کاملا متناسب با پنجره شما خریداری و اندازه‌گیری شود. با محاسبه کردن درست پنجره منزل خود، می‌توانید مقدار مورد نیاز پارچه را خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با گالری آیسان (لمس کنید)