راه های شناخت جنس خوب پارچه پرده

از آن جا که پرده از جمله وسایل پر کاربرد منزل به شمار می آید، برای خرید آن باید فاکتور های مختلف را در نظر بگیرید. البته پرده معمولا در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین دلیل علاوه بر قیمت، طرح، رنگ و مدل آن باید از جنس خوبی نیز برخوردار باشد. شاید اغلب مردم به راحتی جنس خوب پرده را نتوانند تشخیص دهند؛ از این رو سعی کردیم در این مطلب راه های شناخت جنس خوب پرده را معرفی کنیم.

چند راه برای شناخت جنس خوب پارچه

همان طور که می دانید انتخاب پارچه خوب و مرغوب برای پرده، یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت برای خانم ها به شمار می آید. به همین دلیل لازم است با راه های مختلف برای شناخت جنس خوب پارچه، آشنا شوید. توجه به موارد زیر در شناخت جنس پارچه می تواند به شما کمک کند.

  • درخشندگی: در برخی موارد هنگامی که پارچه را زیر نور خورشید قرار دهید، اگر پارچه دارای الیاف مصنوعی باشد درخشندگی آن به گونه ای نامطلوب نمایان می شود. اما در ترکیب برخی از پارچه ها درخشندگی خاصی که نشانه مطلوب بودن آن است وجود دارد که به راحتی قابل مشاهده است.
  • لطافت پارچه: یکی دیگر از راه های تشخیص جنس پارچه خوب لطیف بودن پارچه است. اگر تجربه کافی داشته باشید، با لمس پارچه مورد نظر پنبه ای بودن یا نبودن آن به راحتی قابل تشخیص است. در حالی که اگر پارچه از مواد مصنوعی تشکیل شده باشد می توان هنگام لمس حالت لیزی و خشکی آن را تشخیص داد.

نحوه تشخیص جنس خوب پرده

  • مچاله کردن: برای تشخیص پارچه خوب برای پرده می توان آن را مچاله کرد. اگر هنگام مچاله کردن پارچه بعد از چند دقیقه آن را رها کردید و متوجه شدید که پارچه چروک نشد، نشان دهنده این است که پارچه از جنس خوب و مرغوبی برخوردار نیست.
  • کشیدن پارچه: از جمله راه های تشخیص جنس خوب پارچه برای پرده کشیدن پارچه است. برای این کار دو طرف پارچه را بگیرید و به طرف مخالف بکشید؛ اگر بعد از کشیدن پارچه به حالت اولیه خود برگشت به این معنی است که پارچه دارای جنس خوب و مناسبی است. بنابراین اگه با این کار پارچه به حالت اول برنگشت و حالت خود را از دست داد، نشان دهنده نا مرغوب بودن پارچه خواهد بود.

مناسب ترین جنس پارچه برای پرده

از آن جا که انتخاب پارچه برای پرده بسیار حائز اهمیت است، هنگام خرید ابتدا باید نوع و ویژگی های پارچه مناسب را در نظر بگیرید و آن را متناسب با محیط انتخاب کنید. پارچه های مختلفی هستند که هر کدام دارای قابلیت ها و کارایی زیادی خواهند بود؛ بنابراین باید بدانید کدام جنس پارچه مناسب با کدام قسمت از منزل شما خواهد بود؛ از این رو به چند نمونه از مناسب ترین پارچه ها را برای پرده اشاره خواهیم کرد.

پارچه کتان

پارچه کتان دارای تنوع طرح و رنگ بی نظیری است. جنس این پارچه بسیار طبیعی و از الیاف گیاه کتان تولید می شود. در واقع پارچه کتان از آن جهت برای پرده جنس مناسبی به شمار می رود که از مقاومت بالایی در برابر حشرات، رطوبت و حرارت برخوردار است و به ندرت دچار پوسیدگی خواهد شد؛ بنابراین این پارچه به عنوان پرده بسیار مناسب خواهد بود؛ چرا که به خوبی ظاهر خود را حفظ می کند و به مرور یا به دلیل شستشوی زیاد رنگ خود را از دست نخواهد داد.

پارچه مخمل

یکی دیگر از پارچه های مناسب برای پرده پارچه مخمل خواهد بود. این نوع پارچه دارای جنس ضخیم و بافت کرک دار است. ضخیم بودن پارچه مخمل باعث می شود دما در محیطی که از این پرده استفاده می کنید به خوبی حفظ شود؛ همچنین از ورود نور خورشید جلوگیری می کند که موجب می شود به وسایلی مانند فرش، مبل و … که در معرض نور ظاهر خود را از دست می دهند آسیب وارد نشود.

پارچه پرده مخمل

در واقع ظاهر لوکس و جنس نرم و براق آن همچنین استحکام و مقاوم بودن این نوع پارچه در برابر سرما و گرما یکی دیگر ویژگی هایی است که این پارچه را به عنوان پرده می توان استفاده کرد.

پارچه حریر

پارچه حریر نیز می تواند گزینه مناسبی برای پرده باشد؛ چرا که بسیار نازک و نرم تر از سایر پارچه هاست و به دلیل ساده بودن طرح های آن برای سبک های مدرن انتخاب مناسبی است. جنس نرم، سبک و لخت از جمله ویژگی های پارچه حریر به حساب می آید. این پارچه دارای تنوع رنگی زیادی است اما رنگ سفید آن قابلیت مطابقت با هر نوع دکوراسیون را خواهد داشت.

پارچه دانتل

این نوع پارچه در واقع یک نوع تور طرح دار که با گیپور بسیار متفاوت است. این پارچه در طرح و نقش مختلف و زیبایی در بازار عرضه می شود؛ از جمله ویژگی های آن می توان به بافت و شکل آن اشاره کرد که از تابش نور و دید داخلی منزل جلوگیری می کند. این نوع پارچه برای پرده بسیار مناسب خواهد بود؛ چرا که از استحکام و دوام بالایی برخوردار است.

پارچه ساتن

یکی دیگر از پارچه هایی که آن را برای دوخت پرده انتخاب می کنند پارچه ساتن است. این نوع پارچه به دلیل براق بودن با نام پارچه اطلسی نیز شناخته می شود. پارچه پرده ساتن از جنس نرم و لخت برخوردار است؛ همچنین در دو رنگ تولید می شود. با توجه به جنس و نوع بافت این پارچه دارای مدل های مختلف و زیبا است.

سخن پایانی

امروزه به دلیل تنوع بالایی که در پارچه ها وجود دارد، انتخاب پارچه مناسب برای پرده شاید کار چندان آسانی نباشد. از آن جا که خرید پارچه خوب و مناسب پرده شاید اولویت اغلب افراد به شمار بیاید؛ اما این که پارچه خوب باید از چه جنسی باشد و ویژگی ها و قابلیت های آن نیز از جمله مسائل مهمی است که شاید بیشتر مردم نتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند. در این مطلب موارد و راه های شناخت جنس خوب پرده را بیان کردیم باشد که مفید فایده واقع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با گالری آیسان (لمس کنید)